ALGEMENE VOORWAARDEN 
  VAN:
  Motorsports Media Service
  Peter Grijmans
  Schutterstraat 42
  6443 VV Brunssum
  hierna te noemen: gebruiker 
  Artikel 1 Definities 
  1. In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende 
  betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven. 
  Gebruiker: de gebruiker van de algemene voorwaarden. 
  Opdrachtgever: de wederpartij van gebruiker. 
  Overeenkomst: de overeenkomst tot dienstverlening. 
  Artikel 2 Algemeen 
  1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen 
  gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden van toepassing 
  heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk 
  en schriftelijk is afgeweken. 
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten 
  met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken. 
  
  3. Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien 
  deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen. 
  4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van opdrachtgever 
  wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen. 
  5. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig 
  zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene 
  voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen alsdan 
  in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. 
  vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk 
  het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen. 
  (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 1).
  Artikel 3 Aanbiedingen en offertes
  1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod een termijn voor 
  aanvaarding is genoemd. 
  2. De door gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 
  30 dagen, tenzij anders aangegeven. Gebruiker is slechts aan de offertes gebonden 
  indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen 
  worden bevestigd, tenzij anders aangegeven. 
  3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en 
  andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de overeenkomst 
  te maken kosten, waaronder verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven. 
  
  4. Indien de aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte 
  opgenomen aanbod is gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan 
  niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij gebruiker 
  anders aangeeft. 
  5. Een samengestelde prijsopgave verplicht gebruiker niet tot het verrichten 
  van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven 
  prijs. 
  6. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten. 
  (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 2). 
  Artikel 4 Uitvoering van de overeenkomst 
  1. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig 
  de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een en ander op grond van de op dat 
  moment bekende stand der wetenschap. 
  2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, 
  heeft gebruiker het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. 
  
  3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan gebruiker 
  aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs 
  behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, 
  tijdig aan gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst 
  benodigde gegevens niet tijdig aan gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker 
  het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de 
  vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan 
  de opdrachtgever in rekening te brengen. 
  4. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat 
  gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of 
  onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor gebruiker 
  kenbaar behoorde te zijn. 
  5. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd 
  kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren 
  opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande 
  fase schriftelijk heeft goedgekeurd. 
  6. Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het kader 
  van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van opdrachtgever 
  of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos 
  zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten. 
  7. Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor eventuele aanspraken van derden, die 
  in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan 
  opdrachtgever toerekenbaar is. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 3).
  Artikel 5 Wijziging van de overeenkomst 
  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een 
  behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te 
  wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de 
  overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen. 
  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, 
  kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. 
  Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen. 
  
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële 
  en / of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de opdrachtgever 
  hierover tevoren inlichten. 
  4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij aangeven 
  in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding 
  van dit honorarium tot gevolg heeft. 
  5. In afwijking van lid 3 zal gebruiker geen meerkosten in rekening kunnen brengen 
  indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan gebruiker 
  kunnen worden toegerekend.
  Artikel 6 Contractsduur; uitvoeringstermijn 
  1. De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan voor 
  bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of 
  partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen. 
  2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde 
  werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. 
  Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever gebruiker 
  derhalve schriftelijk ingebreke te stellen. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting 
  onder 3).
  Artikel 7 Honorarium
  1. Voor aanbiedingen en overeenkomsten waarin een vast honorarium wordt aangeboden 
  of is overeengekomen gelden de leden 2., 5. en 6. t/m 11. van dit artikel. Indien 
  geen vast honorarium wordt overeengekomen, gelden de leden 3 t/m 11. van dit 
  artikel. 
  2. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vast honorarium 
  overeenkomen. 
  3. Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden 
  vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend 
  volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker, geldende voor de periode 
  waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief 
  is overeengekomen. 
  4. Het honorarium is en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW. 
  5. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 3 maanden zullen de verschuldigde 
  kosten periodiek in rekening worden gebracht. 
  6. Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief overeenkomt, 
  is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief. 
  
  7. Gebruiker is gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen indien gebruiker 
  kan aantonen dat tussen het moment van aanbieding en levering, de tarieven ten 
  aanzien van bijv. lonen aanmerkelijk zijn gestegen. 
  8. Bovendien mag gebruiker het honorarium verhogen wanneer tijdens de uitvoering 
  van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte 
  hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten 
  van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in redelijkheid 
  niet van gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten 
  tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium. 
  9. Opdrachtgever is in geval van prijsstijging gerechtigd de overeenkomst te 
  ontbinden indien het honorarium of tarief wordt verhoogd binnen drie maanden 
  na het aangaan van de overeenkomst. Na ommekomst van deze periode is opdrachtgever 
  gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien de verhoging meer dan 10% bedraagt. 
  Opdrachtgever is niet gerechtigd tot ontbinding indien de verhoging van het 
  honorarium of tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet. 
  10. Gebruiker zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het honorarium 
  of tarief schriftelijk kenbaar maken. Gebruiker zal daarbij de omvang van en 
  de datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden. 
  11. Indien opdrachtgever de door gebruiker kenbaar gemaakte verhoging van het 
  honorarium of tarief niet wenst te aanvaarden, is opdrachtgever gerechtigd binnen 
  zeven werkdagen na de bedoelde kennisgeving de overeenkomst schriftelijk op 
  te zeggen, dan wel de opdracht te annuleren tegen de in de kennisgeving van 
  gebruiker genoemde datum waarop de prijs- of tariefsaanpassing in werking zou 
  treden. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 4).
  Artikel 8 Betaling 
  1. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door 
  gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gedeclareerd. Bezwaren tegen 
  de hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op. 
  2. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 
  14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is 
  alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger 
  is in welk geval de wettelijke rente geldt. De rente over het opeisbaar bedrag 
  zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het 
  moment van voldoening van het volledige bedrag. 
  3. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling 
  van de opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever onmiddellijk 
  opeisbaar. 
  4. Gebruiker heeft het recht de door opdrachtgever gedane betalingen te laten 
  strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering 
  van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende 
  rente. Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling 
  weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening aanwijst. 
  Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet 
  eveneens de opengevallen en lopende rente alsmede de kosten worden voldaan. 
  
  5. Indien betaling binnen 7 dagen na factuurdatum geschiedt zal door gebruiker 
  geen toeslag in rekening worden gebracht. 
  6. Indien betaling na 7 dagen geschiedt is opdrachtgever een toeslag verschuldigd 
  van 2%, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen. (Zie ook: Artikelsgewijze 
  toelichting onder 5).
  Artikel 9 Eigendomsvoorbehoud 
  1. Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen ontwerpen, 
  schetsen, tekeningen, films, software, (elektronische) bestanden, enz., blijven 
  eigendom van gebruiker totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen 
  uit alle met gebruiker gesloten overeenkomsten is nagekomen. 
  2. De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende 
  zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren. 
  3. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken 
  danwel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever verplicht 
  gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte 
  te stellen. 
  4. De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken 
  te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade 
  alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter 
  inzage te geven. 
  5. Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens het onder 1. van dit artikel 
  bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van 
  een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel 
  worden gebruikt. 
  6. Voor het geval dat gebruiker zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten 
  wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu onvoorwaardelijke en niet herroepbare 
  toestemming aan gebruiker of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen 
  te betreden waar de eigendommen van gebruiker zich bevinden en die zaken mede 
  terug te nemen.
  Artikel 10 Incassokosten
  1. Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming 
  van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van 
  voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. In ieder geval is 
  opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten verschuldigd. 
  De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door 
  de Nederlandse Orde van Advocaten in incassozaken wordt geadviseerd. 
  2. Indien gebruiker hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk 
  waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking. 
  3. De eventuele gemaakte redelijke gerechtelijke en executiekosten komen eveneens 
  voor rekening van opdrachtgever. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 
  6).
  Artikel 11 Onderzoek, reclames 
  1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 
  8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende 
  werkzaamheden schriftelijk te worden gemeld aan gebruiker. De ingebrekestelling 
  dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, 
  zodat gebruiker in staat is adequaat te reageren. 
  2. Indien een klacht gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten 
  zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar 
  zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar 
  te worden gemaakt. 
  3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer 
  mogelijk of zinvol is, zal gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen 
  van artikel 15. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 7). 
  Artikel 12 Opzegging
  1. Beide partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde schriftelijk opzeggen. 
  
  2. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft 
  gebruiker recht op compensatie vanwege het daardoor ontstane en aannemelijk 
  te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging 
  ten grondslag liggen die aan gebruiker zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever 
  alsdan gehouden tot betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden. 
  De voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden zullen dan 
  ook onder voorbehoud ter beschikking worden gesteld aan opdrachtgever. 
  3. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal gebruiker 
  in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten 
  werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging 
  ten grondslag liggen die aan opdrachtgever toerekenbaar zijn. 
  4. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor gebruiker extra kosten met 
  zich meebrengt, worden deze aan opdrachtgever in rekening gebracht. (Zie ook: 
  Artikelsgewijze toelichting onder 8). 
  Artikel 13 Opschorting en ontbinding 
  1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of 
  de overeenkomst te ontbinden, indien: – Opdrachtgever de verplichtingen uit 
  de overeenkomst niet of niet volledig nakomt. – na het sluiten van de overeenkomst 
  gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat 
  de opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond 
  bestaat te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk 
  zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming 
  haar rechtvaardigt. – opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht 
  is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst 
  en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is. 
  2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te (doen) ontbinden indien zich 
  omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst 
  onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan 
  worden gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke 
  van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid 
  niet mag worden verwacht. 
  3. 3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker 
  op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van 
  de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst. 
  
  4. Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen. (Zie ook: 
  Artikelsgewijze toelichting onder 9).
 
  Artikel 14 Teruggave ter beschikking gestelde zaken 
  1. Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de uitvoering van de overeenkomst 
  zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever gehouden het geleverde 
  binnen 14 dagen in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. 
  Indien de opdrachtgever deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende 
  kosten voor zijn rekening. 
  2. Indien opdrachtgever, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, 
  alsnog in gebreke blijft met de onder 1. genoemde verplichting, heeft gebruiker 
  het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van 
  vervanging, op opdrachtgever te verhalen.
  Artikel 15 Aansprakelijkheid 
  1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid 
  beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld. 
  2. Indien gebruiker aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid 
  beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van gebruiker te verstrekken 
  uitkering, althans tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag, althans dat gedeelte 
  van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. 
  In afwijking van hetgeen onder 2. van dit artikel is bepaald, wordt bij een 
  opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder 
  beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte. 
  
  3. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: – de redelijke kosten ter 
  vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling 
  betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; – de eventuele redelijke 
  kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van gebruiker aan de overeenkomst 
  te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan gebruiker toegerekend kunnen worden; 
  – redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover 
  opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe 
  schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. 
  4. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen 
  gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. 
  
  5. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor 
  directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove 
  schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten. (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting 
  onder 10).
 
  Artikel 16 Vrijwaringen 
  1. De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden met betrekking 
  tot rechten van intellectuele eigendom op door de opdrachtgever verstrekte materialen 
  of gegevens, die bij de uitvoering van de overeenkomst worden gebruikt. 
  2. Indien opdrachtgever aan gebruiker informatiedragers, elektronische bestanden 
  of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische 
  bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
  Artikel 17 Risico-overgang 
  1. Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de overeenkomst 
  zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze aan opdrachtgever 
  juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van opdrachtgever 
  of van een door opdrachtgever aan te wijzen derden worden gebracht. (Zie ook: 
  Artikelsgewijze toelichting onder 11). 
  Artikel 18 Overmacht 
  1. Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien 
  zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet is te 
  wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer 
  geldende opvattingen voor hun rekening komt. 
  2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen 
  daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende 
  oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, 
  doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen na te komen. Werkstakingen 
  in het bedrijf van gebruiker worden daaronder begrepen. 
  3. Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid 
  die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen 
  had moeten nakomen. 
  4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen 
  uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden 
  is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting 
  tot vergoeding van schade aan de andere partij. 
  5. Voorzoveel gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk 
  zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, 
  en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde 
  toekomt, is gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te 
  komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie 
  te voldoen als ware het een afzonderlijke overeenkomst. (Zie ook: Artikelsgewijze 
  toelichting onder 12). 
  Artikel 19 Geheimhouding
  1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie 
  die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben 
  verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij 
  is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. 
  2. Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, 
  gebruiker gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde 
  rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet 
  kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan 
  recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot schadevergoeding of 
  schadeloosstelling en is de wederpartij niet gerechtigd tot ontbinding van de 
  overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
  Artikel 20 Intellectuele eigendom en auteursrechten 
  1. Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt 
  gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker toekomen op grond 
  van de Auteurswet. 
  2. Alle door gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten, 
  ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om 
  te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande 
  toestemming van gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis 
  van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit. 
  
  3. Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen 
  kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke 
  informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
  Artikel 21 Monsters en modellen
  1. Is aan de opdrachtgever een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt 
  het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt, tenzij uitdrukkelijk wordt 
  overeengekomen dat het te leveren product daarmee zal overeenstemmen. 
  2. Bij een opdracht ter zake van een onroerende zaak wordt vermelding van de 
  oppervlakte of andere afmetingen en aanduidingen eveneens vermoed slechts als 
  aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat het te leveren product daaraan behoeft 
  te beantwoorden.
  Artikel 22 Niet-overname personeel 
  1. De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede één 
  jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed zakelijk 
  overleg ter zake heeft plaatsgehad met gebruiker, medewerkers van gebruiker 
  of van ondernemingen waarop gebruiker ter uitvoering van deze overeenkomst beroep 
  heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst, 
  in dienst nemen danwel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
  Artikel 23 Geschillen 
  1. De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting bevoegd 
  van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin 
  heeft gebruiker het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde 
  rechter. 
  2. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het 
  uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. 
  (Zie ook: Artikelsgewijze toelichting onder 13). 
  Artikel 24 Toepasselijk recht
  1. Op elke overeenkomst tussen gebruiker en de opdrachtgever is Nederlands recht 
  van toepassing. 
  Artikel 25 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden 
  1. Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel 
  te Heerlen. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. d

